برگي از تاريخ انقلاب با «جلال»
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۸۷۲۰
خبرگزاری آریا- مجموعه تلویزیونی «جلال» برگی از تاریخ انقلاب اسلامی را روایت میکند.
به گزارش خبرگزاری آریا، همزمان با سالگرد قیام مردم تبریز فصل دوم «جلال» روی آنتن شبکههای یک و شما رفت. سریالی که بیشتر عوامل آن بومی همان منطقه، آذربایجان شرقی، هستند و تلاش کردند در حدود 6 ماه سریالی را روی آنتن ببرند که هم قصه دارد هم پیام، هم به لحاظ فنی استانداردهای لازم را دارد و هم جنبههای هنری را رعایت کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این سریال به کارگردانی اقای حسن نجفی و تهیه کنندگی آقای علیرضا جلالی از قیام مردم تبریز تا پیروزی انقلاب اسلامی و آزادسازی سوسنگرد را به تصویر میکشد.
«سوسنگرد» را از نو ساختیم»
آقای علیرضا جلالی درباره روند تولید این مجموعه تلویزیونی گفت: این مجموعه تلویزیونی به سفارش معاونت امور استانها و به همت مرکز آذربایجان شرقی تولید شد. زمانمان برای ساخت این سریال بسیار کم بود و از طرفی کرونا را داشتیم که کار را بسیار دشوار میکرد. برخی از عوامل کرونا میگرفتند و از چرخه تولید کنار گذاشته میشدند، اما کار را ادامه دادیم. تولید این 26 قسمت که سه مقطع تاریخی را روایت میکند بیش از 6 ماه طول کشید.
وی درباره مکانهای تصویر برداری این مجموعه تلویزیونی گفت: ما حدود 250 محل داشتیم؛ برای یک سریال 250 محل خیلی زیاد است، اما این اتفاق افتاد یکی از محلها سوسنگرد بود که ما ان را در بوستان ولایت ساختیم انتقال توپ و تانک و... هم کار راحتی نبود. این تنها یکی از محلهای سخت ما بود. سه مقطع تاریخی را به تصویر کشیدیم لباس، گریم و.. باید به بهترین شکل انجام میشد. شرایط مالی سختی داشتیم، اما کسی خم به ابرو نیاورد و از عوامل تشکر میکنم.
وی درباره کیفیت این مجموعه تلویزیونی گفت: سریال خوب و خوش رنگ و لعابی است که پیامهای بسیار خوبی دارد. آقای حسن نجفی کارگردان و نویسنده این کار بر محتوا مسلط بود. تیم همدل و هماهنگی داشتیم که بدون آنها این کار به ثمر نمیرسید من عنوان مدافعان فرهنگ را به این عزیزان میدهم که نمیگذارند آنتن تلویزیون خالی بماند. ما بدون پژوهش دست به قلم نبردیم و امیدوارم مردم از نتیجه کار ما راضی باشند.
وی درباره فصلهای بعدی این مجموعه تلویزیونی گفت: آقای نجفی تا فصل ششم این سریال را نوشته اند و امیدوارم در ارائه ان موفق باشیم.
«جلال» هم تاریخ معاصر را روایت میکند و هم حرف روز دارد»
اقای حسن نجفی کارگردان این مجموعه تلویزیونی درباره لزوم روایت قصه اقصی نقاط ایران گفت: اتفاق بدی که در حوزه فرهنگ افتاده است نگاه مرکزی ما به پدیدهها است، در سینما و برنامه سازی هم این مسأله دیده میشود. با توجه به نگاه راهبردی آقای دارابی که تصورشان این است در مناطق مفاهیم مغفول مانده زیادی داریم جلال کلید خورد. ما در دفاع مقدس در جریان ازاد سازی سوسنگرد پیوند قومیتها را میبینیم برای اینکه ایران بزرگ شکل بگیرد تصور من این است که این اراده با سریال جلال شروع شد.
وی درباره رعایت استانداردهای سریال سازی در این سریال افزود: ما در کنار محتوا تلاش کردیم به ساختار استاندارد توجه ویژهای داشتیم. مردم ما باید در آیینه سیما خودشان را میبینند. ما سبک خاصی از زندگی و روابط داریم که در جزئیات این اثر دیده میشود. بحث خانواده محوری مسأله دیگری بود که تلاش کردیم به آن بپردازیم.
وی افزود: قبل از انقلاب شخصیتها بر رویدادها غلبه داشتند، اما با شکل گیری حرکت انقلاب رویدادها بر شخصیتها تقدم پیدا کردند در جلال یک خانواده حرکت میکند و در پس زمینه داستان حوادث انقلاب را میبینیم در این حرکت سیر کمال گرایانه شخصیتها هم دیده میشود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، وی درباره روایت قصه چهرههای شاخص تاریخ در این سریال گفت: شهید مدنی یک چهره ملی است و امام جمعهای تأثیر گذار بود. یک میدان در سوسنگرد به نام شهدای آذربایجان است و علی تجلایی از گوشهای از آذربایجان بلند میشود و میرود در گوشهای از خاک جنوب میجنگد و حماسه میافریند. باید چنین قهرمانانی به تصویر کشیده شوند تا مردم از انها بدانند. اتفاق بدی که در چند سال اخیر افتاده این است که سرگرمی را در تقابل با پیام قرار دادیم فکر میکنیم اگر بخواهیم سریال سرگرم کننده بسازیم نباید پیام داشته باشد
باید نیازهای امروزی هم در قالب پیام سریال برداشت شود ما در حصار تاریخ نمانده ایم و تلاش کردیم به این مسائل توجه کنیم.
عمار تفتی، حمیرا ریاضی، همایون ارشادی، هادی افتخارزاده، ناصر هاشمی، مهران رجبی، رضا آبپاک، فاطمه شکری، سنا پورسعیدی، حامد منافی و کامیار شکیبایی از جمله بازیگران این مجموعه هستند.
جلال 2 هر شب ساعت 22:15 از شبکه یک سیما و هر شب حوالی ساعت 24 از شبکه شما هم پخش میشود و بازپخش آن ساعتهای 7 و 12:30 روز بعد روی آنتن میرود.
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: برگ انقلاب مجموعه تلویزیونی گفت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۸۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اوهام حشاشین مصری از خیام
مجموعه تلویزیونی حشاشین که در ماه مبارک رمضان امسال توسط رسانههای مصری با بودجهای بیش از ۱۳ میلیون دلار منتشر شد، دارای سوگیریهای فراوانی در مورد هر کدام از شخصیتهای این سریال بود به گونهای که میتوان در مورد هر کدام از کاراکترهای این نمایش نقدهای فراوانی نوشت.
طی این مدتی که از انتشار سریال حشاشین گذشته است، اندیشمندان علوم اسلامی، فقها، مورخان و تاریخ پژوهان، ادلهها و پاسخهای روشنی در مورد ادعاهای مذهبی در این تله تئاتر را ارائه کردهاند و بر همین اساس نیز نیازی به بازپرداخت به آن موارد در این وجیزه احساس نمیشود؛ اما به طور کلی قطعا از دید هر فرد مطلع و آگاه به علوم تاریخی، نمیتوان باور کرد که مردمان آن دوران، اطلاعی از مواد مخدر نداشتند و بر همین اساس مصرف مخدری به نام حشیش در این سریال همواره با شک و شبهههای زیادی در نوشتههای تاریخی همراه بوده است.
هر چند که به ادعای مارکوپولو به دستور رهبر حشاشین به گروهی از جوانان مواد مخدر میخوراندند، البته بسیاری از روایتها این ادعا را کذب میدانند؛ احتمالا حشاشین داروساز بودند به همین دلیل هم حشاشین نام گرفتند و این موضوع ارتباطی به مواد اعتیادآور نداشته است.
همچنین در مورد افسانه سه یار دبستانی نیز که در این سریال آمده که حکیم عمر خیام، حسن صباح و خواجه نظامالملک در دوران کودکی رفاقت با یکدیگر داشتند و سپس هر یک در بزرگسالی به راهی رفتند به گونهای که حسن صباح، رهبری فرقه اسماعیلیه را بر عهده گرفت؛ خواجه نظامالملک، سیاستمدار بزرگ دوران سلجوقیان شد و حکیم خیام، شاعر و اندیشمندی گوشهگیر شد که در آثارش اندیشههای نو و دلهره و اضطرابی از فلسفه هستی و جهان وجود داشت و همیشه دائمالخمر بود و به خوشگذرانی و عشرتطلبی میپرداخت! اما چنانکه محمدعلی فروغی در پیش گفتار تصحیح خود از خیام اشاره کرده است: «این داستان سند معتبری ندارد، و تازه اگر راست باشد، حسن صباح و خیام هر دو باید بیش از ۱۲۰ سال عمر کرده باشند، که بسیار دور از ذهن است؛ بهعلاوه، هیچیک از هم دورههای خیام هم به این داستان اشاره نکردهاند.»
سریال حشاشین با ساختار جعل تاریخ، نه مبتنی بر سندیت واقعی است و نه میتواند برداشتی آزاد از یک برهه تاریخی قلمداد شود و به نظر میرسد ساختار مشوش روایت و البته بزرگنماییهای اغراقآمیزش در راستای شیعههراسی و نیز القای پدرخواندگی ایرانیان در گروههای تکفیری همچون داعش است! سیاستی ناپخته که حتی مخاطبان عادی نیز به این میزان از کینهتوزی و عداوت پی میبرند و کیست که نداند گروهک تکفیری داعش از چه باورهایی برخواستند و چه حکامی حامی آنان بودند.
چرا پخش سریال حشاشین ممنوع شد؟ پخش این سریال به دلیل «تحریف تاریخ اسلام» و «ساخت مغرضانه سیاسی» در سکوهای اینترنتی کشور مجوز انتشار ندارند و در همین راستا، دلایل زیر برای حذف این سریال به نقل از سامان مرادحسینی، سخنگوی مجمع رصتا در ساترا منتشر شده است:
«ممنوعیت نمایش سریال «حشاشین» در ایران توسط ساترا صرفا از این باب نبود که بخواهیم از مشاهده این اثر توسط مخاطبان ایرانی جلوگیری کنیم بلکه از این جهت هم موضوعیت داشت که در مقابل تولید و انتشار اثری که چهره نادرستی از ایرانیها نمایش میدهد موضع گیری رسمی کنیم و نشان دهیم که درهای شبکه نمایش خانگی ایران به روی اثر ضد ایرانی باز نیست.»
«غیاثالدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری»، فیلسوف، ریاضیدان، ستارهشناس و شاعر رباعیسرای ایرانی از جمله کاراکترهای این نمایش است که متاسفانه با دیدگاهی مغرضانه، فردی عیاش و میخواره را به تصویر میکشد که هیچ چیز در دنیا برایش اهمیتی ندارد و فقط در پی عیش و نوش و خوشگذرانی بوده است! ادعایی بسیار نابخردانه و رذالتبار در حق مردی که افتخار جهانیان است.
صادق هدایت نخستین کسی در ایران دانسته شده است که برای تشخیص رباعیات اصیل خیام دست به کاری پژوهشی زده است؛ هدایت دو اثر با عناوین «مقدمهای بر رباعیات خیام» و کتاب «ترانههای خیام» منتشر کرده است. همچنین در سال ۱۳۲۱ خورشیدی نیز محمدعلی فروغی و قاسم غنی کتاب رباعیات حکیم خیام نیشابوری را منتشر کردند که در آن ۱۸۷ رباعی از میان رباعیات منسوب به خیام، اصیل تشخیص داده شدهاست؛ در این کتاب، دیدگاه افرادی که رباعیات خیام را دلیل کفر او دانستهاند نقد شده و بر دینداری و حیرت او در کار جهان و معمای هستی تاکید شده است.
بیراهه رفتن سریال الحشاشین مصری در پرداختن به شخصیت خیام از همان ابتدا مشخص است و انگار نویسنده این تله تئاتر نمیداند که شراب شعرایی همچون خیام، پیشتر از آنکه تاک و درخت انگوری باشد؛ وجود داشته و آنان را مست میکرد.
عجیب است که برخی بر این باورند که وقتی شاعری همچون خیام میگوید: مینوش که عمر جاودانی این است... و یا سایر شعرای ایرانی وقتی در اشعارشان از واژههایی همچون می، مطرب، ساقی، شراب بهره میگیرند؛ فقط معنای ظاهری را در مییابند! به طور مثال اگر گفته شود، «نمک» آیا صرفا منظور همان نمکی است که در طعام و غذاها استفاده میشود؟! پس آنگاه معانی نمک در چهره، در شعر، در لبخند و یا گلستان سعدی چه میشود؟
آیا این سریال در پی خصم با حقیقت نیست؟! و گرنه چطور میشود که به خاطر نویسنده و عوامل تهیه کننده مصری این تله تئاتر خطور کرده که بزرگمردی همچون خیام که در زمان خودش به «حجتالحق» معروف و امام و پیشوای فلاسفه زمان بود و بسیاری از فقههای دوران پای درس وی مینشستند؛ فردی مست و لاابالی و مشغول بادهگساری و عشرتطلبی بوده است؟
واقعیت آن است که مهمترین حرف دنیا در شراب مستی و بیخویشی است؛ اگر در ادبیات عرفانی این کهن دیار مضامین بی شماری از واژههایی همچون شراب وجود دارد به آن سبب است که دوای تمامی دردهاست به گونهای که دین، اخلاق، شرافت، شور و هنر و ... ما ایرانیان در گروی همین شراب الهی است که همچو خورشید میدرخشد.
عوامل ساخت این سریال با چه گستاخی، خیامی عشرتطلب و خوشگذران را به تصویر میکشند که در زمانه خویش، جانشین ابنسینا بود! حکیمی که بزرگترین پزشک دربار سلجوقیان بوده و در ریاضیات خدمات بینظیری به جهانیان عرضه کرده است؛ حتی در امر فلسفه هر چند که رسالههای کوتاهی به نگارش درآورده، اما از همان اندک مطالب نیز میتوان مبانی کلی حکمت اسلامی را دریافت کرد.
آیا فردی فاسق و بادهپرست، بوالهوس و لوده که دائمالخمر میتواند گاهشماری را ارائه دهد که میزان دقتش ۸۰۰ برابر تقویم گریگوری اروپاییها باشد؟ بهگونهای که وی بدین منظور، مدار گردش کره زمین به دور خورشید را تا ۱۶ رقم اعشار محاسبه کرد.
چه نیازی به این میزان از دقت بود؟ جزء این است که خیام را عاشق ریاضیات بدانیم به گونهای که یکی از برجستهترین کارهای وی را میتوان سر و سامان دادن و سرپرستی محاسبات گاهشماری ایران در زمان وزارت خواجه نظامالملک که در دوره پادشاهی ملکشاه سلجوقی (۴۲۶–۴۹۰ هجری قمری) بود، دانست؛ وی در ریاضیات، نجوم، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود.
نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعاتش درباره اصل پنجم اقلیدس نام او را بهعنوان ریاضیدانی برجسته و سرآمد در تاریخ علم ثبت کرده است؛ نوپیدا کردن نظریهای درباره نسبتهای هم ارز با نظریه اقلیدس نیز از مهمترین کارهای خیام بشمار میرود.
خیام نخستین اندیشمندی بود که به تحقیق منظم علمی در معادلات درجات اول و دوم و سوم پرداخته و طبقهبندی تحسینآوری از این معادلات آورده است و در حل تمام صور معادلات درجه سوم منظما تحقیق کرده و به حل هندسی آنها توفیق یافته است و رساله وی در علم جبر، یکی از برجستهترین آثار قرون وسطایی و احتمالا برجستهترین آنها در این علم است؛ او نخستین کسی بود که نشان داد معادله درجه سوم ممکن است دارای بیش از یک پاسخ باشد یا این که اصلا جوابی نداشته باشند.
همچنین خیام موسیقی را نیز واکاوی کردهاست و در رساله «القول علی اجناس الذی بالاربعه» مساله تقسیم یک چهارم را به سه فاصله مربوط به مایههای بینیمپرده، با نیمپرده بالارونده، و یک چهارم پرده را تشریح کرده است.
چقدر سادهلوح هستند افرادی که میپندارند خلاصه تمامی سخنان حکیم عمر خیام این است که انسان هرگاه دل آزرده و غصهدار شد، شراب بنوشد و خوشگذرانی کند! با کمی تامل میتوان به این نکته پی برد که اولا این مطلب مهمی نیست و همه عوام بدان آشنایی داشته و در تمام اروپا بدان عمل میکنند؛ ولی نکته اینجاست که چرا اندیشمندان و بزرگان مغرب زمین به این میزان شیفته خیام شدهاند؟ آیا آنان نیاز به اصطلاح فتوای، شخصی همچون خیام برای شرابخوری دارند؟ پاسخ سوال مشخص است؛ آنان بدین دلیل شیفته خیام هستند که مطلب بسیار مهمی را بیان کرده است که باید موشکافته و اندیشمندانه بدان پرداخت.
در آخر یاد ضربالمثلی کنیم که میگوید «یک سوزن به خودت بزن، یک جوالدوز به مردم»! قطعا مسوولان و متولیان فرهنگی کشورمان میدانند که در دوران «جنگ روایتها» { علم ارتباطات و فرصت اندک رسانههای داخلی } هستیم که در این امر بایستی همانند دوران دفاع مقدس از جان و دل برای آن کار کرد، اما به نظر میرسد دیگران با جعل روایات و تحریف تاریخ دارند گوی سبقت را میربایند و شاید تا چند سال دیگر همانگونه که مولانا و نظامی را از ایرانیان جدا کردند؛ سعدی، عطار، شبستری، خواجوی کرمانی و حافظ و ... را هم با تحریف و جعل حقیقت، چهرهای متفاوتتر از آنی که هستند ارائه دهند!
یادآور میشود هم اکنون نزدیک به یک دهه است که از تصویب پروژه فیلمنامه سعدی به عنوان الف ویژه در صداوسیما میگذرد، اما تا کنون حتی یک گام نیز در این زمینه برداشته نشده است و فیلمنامه «سعدی» هشت سال است در تلویزیون خاک میخورد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی