برداشت سطحیجلال از انقلاب اسلامی/ چرا سریال دههفجری تلویزیون، درجه یک نشد؟
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۰۹۴۶
سازندگان سریال "جلال" میخواستند اثری درباره انقلاب اسلامی بسازند اما بسیاری از ویژگیهای انقلاب از جمله حضور توجه به قشرها، جنبشها، جریانها و رهبری انقلاب مورد غفلت قرار گرفت. ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همزمان با آغاز دههفجر، سریالی از بخش استانها به شبکه یک آمد؛ سریالی تاریخی به نام "جلال" که سالهای 1338 تا 1356 شمسی را به تصویر میکشید؛ مقطعی که قیام مردم آذربایجان شرقی در آن اتفاق افتاد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سریال "جلال" به موازات تولید برنامههای مختلف به ویژه سریالهای تلویزیونی که اغلب از سطح متوسط محتوایی و ساختاری فراتر نمیروند برخی از مراکز استانی صداوسیما فعالیتهایی در زمینه تولید فیلم و سریال از خود نشان دادهاند. به گونهای که این روند گرچه پیشتر هم در شبکههای مختلف دیده شده اما به تازگی روند رو به رشدی را نشان میدهد. در همین ارتباط یکی از مجموعههای تولید شده، یعنی استان آذربایجان شرقی اقدام به تولید سریال اجتماعی و انقلابی به نام "جلال" کرد و البته در وهله اول این توجه به مناطق بومی و شهرستانها ستودنی است و باید از این لوکیشنهای آپارتمانی به سمت مناطق دیدنی و بکر کشور بروند؛ در این سریال 15 قسمتی و چندین مجموعه دیگر تلویزیون که بخشی از آن را معاونت استانهای صداوسیما برعهده گرفتهاند این توجه به دیگر مناطق سراسر کشور دیده میشود.
سریال "جلال" نگاهی اقتباسی به داستان مشهور "بینوایان" داشت؛ داستان و کتابی که بارها در مورد آن فیلمها، سریالها و انیمیشنهای متعدد ساخته شده و همچنان جزو برترینهای آثار ادبیات نمایشی محسوب میشود. نویسنده فیلمنامه مجموعه "جلال" با نگاه وفادارانه به مضمون و محتوای بینوایان و گرتهبرداری از شخصیتهای اصلی آن چه کاراکترهای منفی و چه عناصر مثبت را در کنار و مقابل هم به نمایش درآورده و در بستری از مناسبات اجتماعی، سیاسی و انقلابی ایران،آن را در قالب داستانی خانوادگی و اجتماعی به نمایش گذاشته است. "جلال" از این زاویه ضمن وفاداری به اصل داستان "ویکتور هوگو" دارای نوشتار به نسبت منسجم و حساب شدهای بود و البته سعی کرد این نکته را در ارتباط با شخصیتپردازیها هم لحاظ کند.
کارگردانی حسن نجفی که پیشتر از او آثار سینمایی و تلویزیونی هم دیدهایم توانست در کل به نوشته نویسنده این سریال جامه اجرایی نسبتاً مناسبی بپوشاند. گرچه "جلال" جزو سریالهای شاخص، درجه یک و ممتاز تلویزیون نیست اما در ردیف سریالهای متوسط با محتوای صداوسیما قرار گرفت است. مجموعهای که می تواند به دلیل ظرفیتهای قصه و شخصیتها دارای فصلهای دیگر هم باشد برای آن فصلهای جدید ساخته شود. با این حال گزینش برخی از بازیگران و عوامل درجه دو و سه برای همکاری در این سریال از نقاط ضعف "جلال" بود که چنانچه بازیگران مطرح و قویتری جایگزین آنها میشد شاید در ایجاد ارتباط مناسبتر با مخاطب به توفیق بیشتری میرسید.
"جلال" در فصل نخست با نوعی پایانبندی خاتمه یافت که چندان زیبنده و حرفهای نبود؛ در واقع ارائه نوعی شناسنامه و در واقع پایان سرنوشت شخصیتها به منظور نمایش واقعی بودن آنها چیز جدیدی به مضمون و محتوای سریال اضافه نکرد. و البته به خودی خود، این اقدام با توجه به اینکه سریال بخواهد دارای فصلهای بعدی باشد در تناقض است؛ چرا که در این شناسنامهمانندها که درباره شخصیتها در پایان سریال ارائه شد و به پایان زندگی و ویژگیهای برخی از آن ها اشاره شد چندان مناسبتی با تداوم سریال ندارد.
ماجرای ادامه "گسل" در تلویزیوننگاهی به نمایش واقعیتهای زندگی مهاجران در تلویزیونپژمان جمشیدی و هادی حجازیفر در "زیرخاکی" تلویزیون + عکسدر هر حال سریال "جلال" مجموعه متوسطی به شمار میرود که با اقتباسادبی، وفادارانه برخورد کرد و جزو سریالهایی بود که توانست نظر قشرهایی از مخاطبین را به سوی خودش جذب کند اما نکته مهم در ارتباط با سریال "جلال" استفاده از مضمون انقلابی و جا انداختن آن در عرصه برخی رخدادهای مرتبط با انقلاب اسلامی است که بسیار سطحی و گذرا به آنها اشاره شده و از کنار بسیاری از رویدادها به سرعت عبور شده است. از جمله حوادث مرتبط با قیام قم و حرکتهای مردمی در شهرهای کشور در اعتراض به سرکوب قیام قم و شورشهایی که در همین امتداد رخ داده بود در این سریال بسیار کمرنگ به تصویر درآمد.
همچنین در این ارتباط پایبندی، نوع تفکر و اندیشه شخصیتهای مختلف سریال در ارتباط با مسائل انقلابی به درستی مورد توجه قرار نگرفته و دچار ضعف شده بود. در اصل اگر سازندگان سریال "جلال" میخواستند یک اثر متناسب با آرمانهای انقلاب اسلامی بسازند باید بسیاری از ویژگیهای انقاب اسلامی از جمله حضور قشرهای مختلف، اهداف جنبشهای انقلاب اسلامی، جریانها و رهبری این انقلاب هم یاد میکردند که در فصل ارائه شده تمامی این نکات مورد غفلت قرار گرفته بود که این مسئله مهمترین ضعف سریال متوسط "جلال" را تشکیل میداد. با این همه آنچه تحت عنوان سریال "جلال" ارائه شده از نوشتار، کارگردانی و بازیهای متوسط و مقبول برخوردار بود که توانست با رضایت بخشی از بینندگان تلویزیون همراه شود.
انتهای پیام/
R1515/P1439/S4,1430/CT4 واژه های کاربردی مرتبط دهه فجر شبکه یک رسانه ملی تلویزیونمنبع: تسنیم
کلیدواژه: دهه فجر شبکه یک رسانه ملی تلویزیون دهه فجر شبکه یک رسانه ملی تلویزیون آذربایجان شرقی انقلاب اسلامی سریال ها ارائه شد شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۰۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریالهای جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشورمان از امشب شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۲۲:۱۵ راهی آنتن تلویزیون میشود.
داستان سریال «رخنه» که در ۳۰ قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهواره بر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبه رو میشود.
این مجموعه تلویزیونی کاری از گروه تولیدات حادثهای مرکز سیمافیلم است و داستان آن از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمی گیرد.
این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیتهای موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است.
در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری بر عهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه دادند.
«آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱»
فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» به زودی روانه آنتن شبکه دو سیما میشود. در این فصل بهزاد خلج که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا میکند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ میشود، و با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت؛ کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است.
در فصل اول مجموعه «آقای قاضی» با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پروندههای مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده میشد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه میشدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده میشد. سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین از جمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود.
فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» پنجشنبه و جمعهها میزبان مخاطبان شبکه دو سیما خواهد بود.
«بدل»
سریال «بدل» هم اکنون مراحل پایانی تدوین و صداگذاری خود را میگذراند و قرار است بعد از سریال «هفت سر اژدها» به روی آنتن شبکه سه سیما برود.
در سریال «بدل» بازیگرانی همچون شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری، ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق، فرزانه سهیلی، ابوالفضل رجبی و پریسا مقتدی به ایفای نقش پرداختهاند.
این سریال به کارگردانی و نویسندگی علی مشهدی (علیرضا مسعودی) و به تهیه کنندگی رضا نصیری محصول سیما فیلم است و در فضایی طنز به تحول انسان پرداخته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون