Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن نجفی گفت: با سریال «جلال» ثابت می‌کنم که کمتر باید روی هنرمندان تهران‌نشین متمرکز شد. خصوصا با این دستمزدهای آنچنانی که به بازیگران می‌دهند، بهتر است طیفی از هنرمندان شهرستانی را معرفی کنیم که هنوز تبدیل به سلبریتی نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «جلال» سریالی ویژه ایام دهه فجر آنتن شبکه یک سیماست که توسط حسن نجفی کارگردانی شده و مهدی کریمی نیز تهیه آن را برعهده داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قصه «جلال» به سال‌های 1338 تا 1356 برمی‌گردد که در حال و هوای آن دوره تبریز روایت می‌شود.

حسن نجفی، کارگردان سریال «جلال» در اینباره به خبرنگار آنا گفت: البته من قصه «جلال» را بومی و برای یک منطقه خاص نمی‌دانم. تنها وجه متفاوت آن سیر داستان در شهر تبریز است که به اقتضای داستان‌پردازی ما در آن فضا روایت می‌شود وگرنه مخاطبان آن همه مردم هستند.

لزوما قصه‌ای مربوط به مبارزات انقلاب نیست

وی اضافه کرد: سریال «جلال» را باید یک ملودرام اجتماعی دانست که برای پردازش قصه آن، بهترین فضا را در سال‌های قبل از انقلاب و در آن بستر مفهومی دیدیم. بنابراین لزوما قرار نیست این سریال را در فرم خاص مبارزات انقلابی دید.

نجفی با بیان اینکه قصه طی سال‌های 38 تا 56 به روایتگری می‌پردازد، گفت: در واقع فضای ملودرام ما می‌طلبید که به آن سال‌ها برگردیم و خب قصه در پشت خود، بک گراندی از آن فضا را نیز ترسیم می‌کند. به نوعی به جریانات قبل از انقلاب هم اشاره کرده‌ایم.

در سریال من بازی‎هایی را می‌بینید که به لحاظ قدرت، کم از بازیگران تهران ندارد بلکه یک سر و گردن بالاتر هم هستند.

این کارگردان ضمن اشاره به کشش داستانی سریال خود، ادامه داد: ما سراغ لوکیشن‌ها و فضاسازی‌های بومی رفته‌ایم اما قطعا داستان ما برای مخاطب عام روایت می‌شود. منتهی تا توانسته‌ام از ظرفیت‌های آن اقلیم استفاده کردم و آن فضاسازی را در تار و پود قصه «جلال» جای دادم.

سرنوشت شخصیت‌های سریال ما مشابهت‌های زیادی در واقعیت دارد

وی درباره ساخت لوکیشن‌های سریال گفت: ما از ابتدا دو لوکیشن جدی برای سریال ساختیم و خب این دکورها نمی‌توانست در شهری جز تبریز شکل گیرد. البته روایت داستان ما نه فقط در تبریز بلکه در تهران نیز انجام می‌گیرد.

نجفی به تأکید داشت: «جلال» لزوما یک داستان واقعی نیست اما بالاخره برخی شخصیت‌ها و اتفاقات واقعی قبل از انقلاب، به شکل واقعی، خود در دل داستان منعکس شده تا کلیت ماجرا برای بیننده باورمند باشد.

این سریال‌ساز اشاره کرد: قصه سریال چه بسا تلفیقی از واقعیت و قصه‌پردازی ماست. البته سرنوشت شخصیت‌های سریال ما مشابهت‌های زیادی در عالم واقعیت دارد ولی به هرحال قصه است.

اینقدر روی هنرمندان تهران‌نشین متمرکز نشوید

وی درباره ترکیب بازیگران سریال گفت: سریال «جلال» پر بازیگر است البته تنها چند بازیگر از پایتخت به جمع ما اضافه شدند اما اما عمده و انرژی‌ام را روی نمایش ظرفیت هنرمندان منطقه گذاشتم.

در زمان فعلی و ماجرای شبکه‌های نمایش خانگی که دستمزدهای آنچنانی به بازیگران می‌دهند، بهتر است طیفی از هنرمندان شهرستانی را معرفی کنیم که هنوز مبدل به سلبریتی نشده‌اند

این کارگردان اضافه کرد: می‌خواستم با این سریال ثابت کنم که اینقدر روی هنرمندان تهران‌نشین نباید متمرکز شد. خصوصا در زمان فعلی و ماجرای شبکه‌های نمایش خانگی که دستمزدهای آنچنانی به بازیگران می‌دهند، چه بسا بهتر است طیفی از هنرمندان شهرستانی را معرفی کنیم که هنوز مبدل به سلبریتی نشده‌اند.

وی درباره کیفیت سریال «جلال» نیز اعتقاد داشت: در سریال من بازی‎هایی را می‌بینید که به لحاظ قدرت، کم از بازیگران تهران ندارد بلکه یک سر و گردن بالاتر هم هستند.

«جلال» را با یک چهارم بودجه سریال‌های مشابه ساختم

به گفته نجفی؛ برای ساخت این سریال ابتدا سه ماه زمان تعیین کرده بودم اما در اجرا، کار به سختی پیش رفت. با این حال «جلال» را با یک چهارم بودجه سریال‌های مشابه ساختم هرچند که تمام لوکیشن‌ها را نیز کاملا خودمان ساختیم.

این کارگردان اینگونه نیز گفت: بخاطر این ساخت و سازها و حساسیت روی لوکیشن‌ها و گاه شرایط آب و هوایی مثل برف و غیره سریال را در چهار و نیم با همت گروه، تصویربرداری کردیم.

حسن نجفی در توضیح نقش‌های اصلی سریال نیز گفت: نقش «جلال» را عمار تفتی بازی می‌کند؛ همچنانکه شما یک تصویر متفاوت از او و یا خانم ریاضی خواهید دید. با این حال به نظرم بدترین موقع سریالم قرار است پخش شود چون کنداکتور شلوغی را داریم. چه بسا من پیش مرگ برخی سریالسازان شده‌ام.

سریال «جلال» به کارگردانی حسن نجفی و تهیه‌کنندگی مهدی کریمی محصول امور استان‌های صداوسیما و مرکز آذربایجان شرقی است که پخش آن همزمان با دهه فجر در ۱۵ قسمت از شبکه یک سیما آغاز می‌شود.

این سریال ماجرای سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۶ هجری شمسی را به تصویر می‌کشد و قیام مردم آذربایجان شرقی را در این سال‌ها روایت می‌کند. «جلال» درامی اجتماعی از رخدادهای اجتماعی و روزهای انقلاب اسلامی در سال‌های منتهی به ۲۹ بهمن ۵۶ در آذربایجان شرقی است.

حمیرا ریاضی، عمار تفتی، هادی افتخارزاده، مهران رجبی، رضا آبپاک، سنا پورسعیدی، کامیار شکیبایی، فاطمه شکری، حامد منافی و برخی از بازیگران بومی استان آذربایجان شرقی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این سریال بیش از ۱۰۰ لوکیشین و بیش از۲۰۰ بازیگر دارد.

سایر عوامل این اثر تلویزیونی عبارتند از: نویسنده: امیرحسین ثروتمند، مدیر تصویربرداری: حمید مهر افروز، تدوین: سالار حیدرنژاد، صدابردار: اصغر آبگون و حسن سلمانی، چهره پرداز: مجید اسکندری.

انتهای پیام/ 4143/

منبع: آنا

کلیدواژه: دهه فجر حسن نجفی شبکه یک سیما مهدی کریمی سریال ایرانی سریال جلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۶۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روز‌ها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی می‌کند.

پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان می‌فروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش می‌کند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقش‌ها این است که یک تیپ را بازی می‌کنم و از آن‌جایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.

او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قاب‌های زیبایی روبرو می‌شود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایش‌های دیگر تغییر صحنه است، صحنه‌ها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو می‌شوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق می‌افتد.

پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب می‌فهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگر‌های اصلی این نمایش است.


او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث می‌شود تماشاگر وقتی به خانه می‌رود هم ذهنش درگیر این نمایش می‌ماند، پازل‌ها را کنار هم می‌چیند و از کشف‌های جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشته‌اند که این نمایش را باید چند بار دید.

این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر می‌آیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده می‌شوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر می‌بینند حرفه‌ای‌تر هستند، چون تئاتر‌های مختلف ازشهر‌های ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را می‌شناسد خیلی ارزشمند است و باعث می‌شود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.

پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلی‌ها به تماشای آثاری که چهره‌های شناخته شده ندارد نمی‌روند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهره‌ای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.

این بازیگر، حضور هنرمندان شهر‌های دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استان‌ها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهر‌های دیگر برای اجرا به تهران می‌آیند سعی می‌کنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزه‌ای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دست‌اندرکاران حوزه نمایش درخواست می‌کنم از پتانسیل شهرستان‌ها بیشتر استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاسخ به یک ابهام بزرگ دربراه فصل جدید «پایتخت»
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • فدراسیون فوتبال بانوان بقیه تیمها راهم محروم کرد!
  • ببینید | عاقبت سلبریتی هایی که به ایران پشت پا زدند چه شد؟
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • دستگاه قضا ابتدا سراغ مفسدین گردن کلفت می‌رود
  • متولدین این ماه‌ها از بقیه بااستعدادترند!
  • تاریخچه آتش‌سوزی، پیوست ساخت‌وسازها باشد/بیمه در اسرع وقت کارشناسی را آغاز کند
  • اطمینان دستگاه قضا به مردم برای برخورد با مفسدین گردن کلفت